Wie aandachtig leeft, ontdekt ook in het kleine het grote. Met haar thee, de yogische wijsheden op ieder theezakje en een yogaoefening op iedere verpakking wil YOGI TEA iedere dag een inspiratie voor ons zijn en zo een bijdrage leveren aan een vriendelijke, gezonde wereld vol aandacht en geluk.
YOGI TEA richt zich al sinds haar oprichting op een holistische en ayurvedische leefstijl – een leefstijl die in het dagelijks leven voor balans en welbevinden zorgt. Zij staan voor meer dan ‘alleen thee’. Haar producten zijn al meer dan 40 jaar gebaseerd op de principes van de Indiase filosofie van de ayurveda. Zij streven ernaar mensen te inspireren en hen momenten van rust, mindfulness en levensenergie te geven via kruidenmelanges, specerijen, bloemen, planten en essentiële oliën.
Ayurveda is…
Voor veel van haar klanten is thee een van de mooiste bijzaken ter wereld. Voor hen is het de hoofdzaak dat dat zo blijft. Elke dag weer zorgen zij ervoor dat hun producten uiterst zorgvuldig en in harmonie met de natuur worden gemaakt. Zij zijn ervan overtuigd: dat kun je zelfs proeven.
Deze houding hebben ze geïmplementeerd in al hun handelen en komt dagelijks terug in alles wat ze doen. Natuurlijk vooral in hun producten. Daarom zijn al hun theesoorten 100% biologisch gecertificeerd: bij hun productontwikkelingen gebruiken zij in het geheel geen kunstmatige toevoegingen, smaakversterkers en aromastoffen. Uiteraard zijn al hun grondstoffen vrij van genetische modificatie en ondergaan ze strenge kwaliteitscontroles, die vaak nog verdergaan dan wettelijk voorgeschreven.
Thee is een vrij complexe en zeer mondiale aangelegenheid. Meer dan 120 specerijen uit 80 landen vormen de basis voor de unieke smaak van hun producten. Deze hebben één ding gemeen: ze zijn allemaal biologisch verbouwd en verwerkt. En dat is al zo sinds dag één: in een tijd waarin biologisch voor veel mensen nog niet zo belangrijk was als nu, hebben zij zich al als pioniers ingezet voor de duurzame landbouw en zijn ze naar de meest verafgelegen hoeken van de wereld gereisd om voor hun unieke theemelanges de beste ingrediënten van gecontroleerde biologische teelt te vinden.
Wat dat precies betekent? Heel eenvoudig: geen van hun telers gebruikt minerale stikstofmeststoffen en chemisch-synthetische pesticiden. Pesticiden en gen-techniek zijn taboe, omdat ze zowel de gezondheid van hun klanten als die van hun telers belangrijk vinden. Bovendien blijft de natuurlijke staat van grond, water en lucht hiermee behouden, wat ook goed is voor de biodiversiteit en daarmee voor het gehele ecosysteem in haar natuurlijke kringloop. Kortom: alleen de pure natuur vindt haar weg naar onze theezakjes.
Om dat te garanderen worden hun boeren jaarlijks gecontroleerd door de nationale partners van de internationaal opererende certificeringsinstanties Ecocert en IMO. YOGI TEA® is trots dat al haar soorten het Europees biologisch keurmerk dragen en meestal ook het desbetreffende nationale biologische keurmerk. Zodra hun hoge standaarden gevaar lopen of er niet langer aan wordt voldaan, gaan zij onmiddellijk op zoek naar een geschikte vervanging. Daarnaast hebben zij ook hun eigen veganistische en glutenvrije keurmerk ingevoerd, omdat dat voor steeds meer van hun klanten belangrijke informatie is.
Om de kwaliteit in de gehele leveringsketen te waarborgen laten ze hun thee op alle belangrijke punten in de productie controleren conform de zogeheten HACCP-richtlijn voor levensmiddelenhygiëne (Hazard Analyis Critical Control Points): dus niet alleen in de landen van oorsprong, maar ook in onze productievestiging in Noord-Italië en ook steekproefsgewijs in het uiteindelijke thee-product in hun magazijn in Hamburg. Daarbij gaan ze verder dan de wettelijk voorgeschreven controle en controleren ze onze producten op het gebied van geur, smaak en zuiverheid op 500 pesticiden en andere schadelijke stoffen. Zij controleerden al op restanten van glyfosaat lang voordat dit onderwerp terecht in de openbare belangstelling kwam.
En voor wie zich afvraagt hoe ze al die heerlijke theevarianten eigenlijk ontdekken: dat is en blijft natuurlijk een goed bewaard bedrijfsgeheim. Maar, dit kunnen ze je wel verraden: zij zijn altijd up-to-date en houden hun ogen en oren open voor nieuwe trends in de samenleving en in medisch onderzoek en ook voor tot dusver onbekende kruiden en specerijen. Dan experimenteren ze ermee en pas wanneer zij er allemaal volledig van overtuigd zijn dat een nieuwe soort lekker is, hun goed doet en minstens van dezelfde hoge kwaliteit is als de bestaande producten in hun assortiment, komt hij in het schap te liggen zodat nog meer mensen ervan kunnen genieten.
Wat wij op de ene plek op aarde besluiten of consumeren heeft gevolgen voor andere plaatsen op de wereld en wat wij vandaag doen heeft een grote invloed op de toekomst. Bij YOGI TEA willen zij dat hun invloed op de wereld en de toekomst van positieve aard is en op lange termijn bijdraagt aan een goede ontwikkeling. Hun denken en handelen volgt sinds jaar en dag deze duurzame instelling. Wij willen je graag laten zien hoe zij dit streven dagelijks met leven vullen.
100 % bio of: waarom bio beter is.
Alle ingrediënten van YOGI TEA zijn afkomstig uit gecontroleerd ecologische landbouw en zijn daarom bio-gecertificeerd. Misschien is een gezonde, duurzame levensstijl en het kopen van bio-producten voor jou al vanzelfsprekend. Toch is het de moeite waard er nog eens extra bij stil te staan: Wat zijn de voordelen van bio-producten?
Ecologische landbouw biedt vele voordelen, niet alleen in ecologisch, maar ook in sociaal opzicht.
Ecologische landbouw ziet af van pesticiden – zowel ten behoeve van het milieu alsook voor het welzijn van de mensen. Onderzoek heeft aangetoond dat pesticiden een negatief effect op de gezondheid hebben.
Daarom betekent “bio” dus niet alleen ecologisch duurzaam en goed voor het milieu. Bio producten leveren ook een belangrijke bijdrage aan sociale duurzaamheid, waarvan wij allen profiteren.
Teeltgebieden sterker maken.
Duurzaam handelen betekent handelen met oog op de toekomst, denken en plannen op lange termijn, ecologisch en sociaal. Daarvan profiteren ook hun partners in de teeltgebieden.
Samen met hun partners in Sri Lanka hebben zij een op de lange termijn gericht vanilleproject in het leven geroepen dat de lokale bevolking nog vele jaren ten goede zal komen. Naast de arbeidsplaatsen voor 25 plaatselijke medewerkers die in de vanilleteelt werken, biedt het project verdere bronnen van inkomst voor de mensen ter plaatse: langdurige pacht van het land waarop zij de vanille aanbouwen, de handel met pootplanten en de verkoop van organische mest. Dit project is gericht op een langdurige samenwerking, waardoor de boeren hun inkomen en dus ook hun leven op lange termijn kunnen plannen.
Langdurige afname van producten.
Stuk voor stuk gaan zij voor de inkoop van hune ingrediënten over tot het sluiten van langdurige overeenkomsten met plaatselijke boeren. Met deze zekerheid achter de hand kunnen hun partners plannen maken voor de lange termijn en investeren in duurzame teeltmethodes. Op die manier kunnen zij samen projecten definiëren die bijdragen om het levensfundament van hun partners en de duurzaamheid van hun – en dus ook van YOGI TEA – producten te verbeteren.
Sociale certificeringen en transparantie.
Zij vinden het belangrijk dat iedereen weet waar hun producten vandaan komen en hoe ze worden geproduceerd. Als men net als YOGI TEA zo’n 150 ingrediënten uit meer dan 50 landen over de hele wereld betrekt, neemt zo’n proces natuurlijk heel wat tijd in beslag. Desondanks zijn zij vastberaden om in de nabije toekomst een volledige transparantie van de leveringsketen van onze grondstoffen te bereiken – ze zijn nu al bij 80 %.
Hun verplichting tegenover hun leveranciers.
Binnen hun leveringsketen streven zij naar een eerlijke, faire en verantwoordelijke omgang met elkaar. Zij beschouwen al hun leveranciers als partners op ooghoogte die hun helpen en die zij op hun beurt ook steunen. Voor hun is dit de enige manier van ethisch en ecologisch verantwoord zakendoen.
Bezoeken bij hun partners.
Goede relaties ontstaan als men tijd met elkaar doorbrengt en van elkaar leert. Daarom streven zij er binnen hun teams voor inkoop, duurzaamheid en kwaliteit naar hun partners over de hele wereld regelmatig te bezoeken. Zij zijn van mening dat dit van essentieel belang is om wederzijds een beter inzicht in elkaars uitdagingen en mogelijkheden te krijgen en samen te bouwen aan een nog betere toekomst. Deze aanpak maakt het hen ook mogelijk de gemeenschappen die hun geweldige kruiden, specerijen en thee telen werkelijk te kunnen steunen.
Sustainable Spices Initiative.
De wereld van kruiden en specerijen is behoorlijk groot en complex. En hoewel ze iedere dag naar grootse daden streven, is YOGI TEA nog steeds een tamelijk klein bedrijf. Daarom maken zij samen met gelijkgezinde ondernemingen deel uit van het Sustainable Spices Initiative, een vereniging voor duurzame specerijen, om langdurige samenwerkingsverbanden op te bouwen en steeds duurzamere procedures binnen de leveringsketen van specerijen te implementeren.
Meer informatie over dit initiatief vind je op www.idhsustainabletrade.com
Ethical Tea Partnership.
Thee is een van hun belangrijkste ingrediënten. Zij weten ook dat een groot deel van de wereldwijd gehandelde thee van plaatsen afkomstig is die voor grote economische, sociale en ecologische uitdagingen staan. Bij de oplossing van deze problemen wil YOGI TEA een actieve rol spelen! Daarom zijn zij lid van het Ethical Tea Partnership, de wereldwijd toonaangevende organisatie op het gebied van duurzaamheid binnen de theesector. Samen met het ETP en zijn partners streeft YOGI TEA naar een verdere duurzame verbetering van onze theeleveringsketen.
Ieder jaar worden in onze productievestiging meer dan een half miljard theezakjes geproduceerd. En het worden er steeds meer. Met de productiehoeveelheid groeit echter ook het gebruik van energie en grondstoffen en daarmee ook de verantwoordelijkheid die wij dragen.
In het Noord-Italiaanse Imola, ook wel “Packaging Valley” genoemd, worden ieder jaar meer dan een half miljard zakjes YOGI TEA geproduceerd. En het worden er steeds meer. Met de productiehoeveelheid groeit echter ook het gebruik van energie en grondstoffen en daarmee ook de verantwoordelijkheid die zij dragen. Daarom maken zij gebruik van geavanceerde vul- en verpakkingsinstallaties die zo min mogelijk energie verbruiken en dus zo min mogelijk emissies veroorzaken.
Uiteraard loopt de fabriek in Imola op duurzame stroom uit hernieuwbare energiebronnen. Door middel van slimme technologie wordt de airconditioning van de vestiging precies aan de actuele behoeften aangepast, waardoor veel energie wordt bespaard.
Hun duurzame aanpak heeft betrekking op de gehele productie, de vul- en verpakkingsinstallaties tot en met de duurzame logistiek.
Goed, veilig en duurzaam verpakt beginnen hun theeproducten hun reis naar het magazijn heel gemoedelijk, efficiënt en milieuvriendelijk – met de trein. Het magazijn voor Zuid-Europa ligt ook in Italië, een ander magazijn ligt in Duitsland, om de transportwegen zo kort mogelijk te houden. Van daaruit gaan hun producten naar de handelaren en groothandelaren in alle Europese landen waarin je van YOGI TEA kunt genieten.